Ükskord käisin ma
koolitusel. Ma üldse pean ennast selliseks inimeseks, kellele meeldib tark ja
intelligentne olla(hehee), seega käin võimalikult palju niisugustel koolitustel
ja üritan ka tutvuskonda hoida sellisena, kes minu teel mind kuidagi arendaks
(altruismi olematusest me ükskord õppejõududega koolis suulisel eksamil
vaidlesime..sellest peaks vist eraldi kirjutama kunagi). Aga seal koolitusel
oli teemaks suhtlemispsühholoogia. See oli päris vahva ja äge temaatika, hoopis
erinev sellest, mida mina aastaid koolipingis kuulanud olen. Ma, vabandust
väga, aga olen alati arvanud, et igasugu „uduteadused“ on kergelt udud. Ja ma
siiani arvan seda! Näiteks oli mul vaja esteetika kursuse raames iganädalaselt
esitada töid - ma ei saanud mitte midagi aru, mida ma esitasin. Umbes oma
loogikaga püüdsin mingite teoste kohta küsimustele vastata ja puha, ja ma sain
kursuse hindeks A ja ekstra kiituse koduste tööde ülesseadmise oskuse eest. No
misasja. :D Kui keegi küsiks, mis on esteetika? Ma ei teaks – päris ausalt
kohe. Ma peaks võtma vikipeedia lahti ja siis ehk hakkaks meenuma miskit, aga
et koheselt teaks..seda mitte.
Aga seal koolitusel
räägiti suhtlemisest. Küsiti auditooriumi käest: „Kes teist arvab, et on hea
suhtleja?“ Põhimõtteliselt kõik tõstsid käed kõrgele üles. Aga kui läks rohkem
erialasemaks see temaatika, siis tõdes lektor, et kuigi inimesed paljuski
arvavad, et on head suhtlejad, siis tegelikult on neist vähesed nii head kui
arvavad. Oleneb see jällegi sellest, kuidas suhtlemist defineerida. Ühe
variandi kohaselt moodustab suhtlemisest verbaalne osa vaid 7%, 38% vokaalne ja
55% kehakeel. Ja suhtlemine omakorda jaotub vilumusteks, mille hulgas on
esiteks kuulamisvilumus ehk see, mis võimaldab taibata, mida teine inimene
tegelikult öelda tahab. Khm! Ma arvan, et siit tulenebki suur probleem – pooled
räägivad üksteisest mööda ja üks pool ei kuula teist või ei saada teineteisest
aru. Seda on peaaegu igal tasandil ju väga hästi näha. Tihti ei suhelda
seetõttu, et teist austada või tähelepanu koondada teise inimese
tunnetemaailmale vms, vaid seetõttu, et ennast tühjaks rääkida. No see on minu
senine praktika, inimesed ongi olemuselt egoistlikud. Targad suhtlejad tunnevad
sellise tasakaalu hästi ära ja vähemalt vabandavad selle eest, kui terve
kohtumine ollakse ainult ühe poole jutule keskendutud. Aga samas, mul on ka
sõbrants, kellega ikka pidevalt kontakti hoiame ja siis on täitsa emb-kumb
peal. Mõnikord räägimegi mitu tundi tema mingisugusest teemast, teine kord
minuomast. Aga ma väidan, et stabiilselt koguaeg kuulata ära inimese teksti,
kellest sa midagi ei arva, on üsna väsitav. Mõjub peaaegu nagu
energiavampiirina. Samas jällegi, minul on väga hea meel kuulata sõbranna juttu
ka mitu tundi järjest. Siis ei oleks, kui juba kolmandat-neljandat tsüklit
järjest sõbrants muudkui muliseks oma elust. :D
Siis mõjutab
suhtlemist nt kehtestamise vilumus, mis tähendab seda, et võimaldatakse oma
vajadusi rahuldada teisi seejuures kahjustamata. Samasse auku kuulub ka
konfliktidega toimetuleku oskused, mis võimaldavad konfliktidest tekkiva
emotsionaalse pingega toime tulla. Seega – jääda ise rahulikuks, mitte lasta
end mõjutada. Neljandaks vilumuseks on koostööle orienteeritud probleemide
lahendamise oskused, ehk kõiki pooli rahuldavaid lahendusi välja genereerida
konfliktsetes olukordades. Ja kokkuvõtvaks oskuseks on siis nende nelja vahel
valikute tegemine lähtuvalt olukorrast.
Nagu näha ei ole
suhtlemine üldse nii pealiskaudne tegevus, rääkimata veel sellest, et
suhtlemist mõjutavad veel mitteverbaalsed suhtlemisvahendid, nt kineesika
(jäsemete, pea/pilgu suund jne), poos, miimika jne ning ka igasugu akustilised
mõjurid – hääle valjus, tämber, tempo, rütm, kõnepausid. Lisaks näiteks mõjutab
suhtlemist ka takeesika, mis tähendab sellist füüsilise läheduse olemasolu
(kallistused, käepatsutused, embamised jms). On inimesi, kellele meeldib see ja
kes hoiavad väga suhtlemiskaaslase füüsilisse lähedusse ja siis on jällegi need
inimesed, kellele enamikel juhtudel tundub kallistamine/embamine jms väga
võõraste tegevustena, mis tekitavad pigem ebamugavust, kui liiga vara hakata
pihta niisuguse lähenemisega.
Igale inimesele
on seega teoorias parim kaaslane see, kelle puhul kõik suhtlemisega seotud
aspektid sobivad. No näiteks, on inimesi (mina :D), keda häirib kui see,
kellega suhtled tegeleb samal ajal muude asjadega. Sinna hulka kuuluvad kõik
asjad, mis katkestavad sellise aktiivsuhtluse. Ilmselt siin on sama teema, kuna
mina olen selline tulesäde, siis ma eeldangi, et koguaeg leek lehviks. Ja
samuti enda kohta saan veel seda öelda, et mind see takeesika ka ikka oluliselt
mõjutab! Iga inimene ju vajab ikkagi lähedust, kallisid-embamisi ja kõike niisugust,
aga minu puhul on selleks ikka vägagi vaja niisugune ülessulanu olla. Ma ei
salli, kui keegi minule liigselt lähedale tuleb sellisel momendil, kus ma
selleks üldse valmis ei ole. Ja ma ikka enamikel juhtudel selleks valmis ei
ole. Seda, muide, on ju igati ka inimesest endist näha. Näiteks oli mul
hiljaaegu olukord, kus mind endajaoks lähedaseks pidav inimene tegi ettepaneku
kallistada nö head-aega ütlemiseks. No, selge.. teeme kalli siis. Aga minujaoks
see lihtsalt mõjus selle inimesega sellel hetkel nii võõra tegevusena, et mul
pärast hakkas sellest halb. Ma ei ole üldse kallistaja tüüpi! Aga oma
elukaaslast ma kallistan päevas ikka mitumitu korda. See omakorda panigi aga
mõtlema sellele, et mismoodi ma ennast sellistes olukordades säästa saan, ilma
et teine sellest midagi halba välja loeks.. ma ei tea! Tegelikult tean, ja
teaks ju paljud. Suhtlemisega saabki asja korda, aga jah. Et sellisele tasemele
suhtlemises üldse jõuda, kus saaks rääkida nii, et teine piisavalt aega võtaks,
et mõista.. no seda aega ju on nii vähe! :D Ja niimoodi konkreetselt öelda on
ka võimalus, aga mitte eriti viisakas. Ja tihti ongi kõige lihtsam lahendus
selliseid inimesi oma elus ignoreerida, kellega suhtlemine ei klapi (või ennast
alla suruda on ka üks halb võimalus).
Hakkasin siin
hetkel mõtlema, et kui naljakas/ebamaine oleks see olukord kõik niimoodi olnud,
kui ma olekski vot olnud kärts ja öelnudki välja, et: „ vabandust, mulle
kallistada ei meeldi“. Sest tegelikult, mis sellest siis häda/viga on, et
kallistada võõrastega ei meeldi. Aga see oleks üsna tõenäoliselt tekitanud
sellise kohkunud momendi, kus keegi midagi öelda ei oska. Ja eriti kuna see oli
selline head-aega-zest, siis oleks ju ilmselt ebamugav maik suhu jäänud sellel
inimesel ?! Aga samas, miks minu ebamugav tunne on vähem tähtis kui tema
ebamugav tunne... Novot. Osa sellest minu must-valgest maailmapildist on
raudselt välja nähtav ka siin. Kuigi mul on väga konkreetne arvamus asjast,
siis ma ikka panen viisakas olemiseks mingi filtri peale ja surun enda tõelise
mina alla.. aga kaua ju niimoodi ei suuda ja tegelikult kuulub see halva
eneseväljenduse meetodite hulka, kus ennast surutaksegi maha ja areneb välja
nõrk enesekindlus/enesekehtestamise oskus.
Aga kogu see
tekst viib ühtlasi ka selleni, et suhtlemisprotsessi oluline komponent on see
suhtlemispartneri tajumine. Põhimõtteliselt kogu protsess sellest alguse
saabki. On väidetud, et vaid 20% on neid inimesi, kes meile meeldivad. 60%
inimestest jätab meid ükskõikseks ja 20% inimesi meile mingitel põhjustel ei
meeldi. Seega vastastikku meeldimise tõenäosus on 0,2 x 0,2 = 0,04 ehk vaid 4%.
Kui lohutav, eksole! :D Et umbes on 100 inimest, kellega kuskile ruumi kauaks
ajaks üksi jäädakse ja nendest vaid 4 on sellised, kellega on mugav ja tore
koos olla. Ja samuti võib seda ka niimoodi lugeda, et igast järgnevast 25st
inimesest, kellega Sa tuttavaks saad, on ainult 1 selline, kellega on
vastastikku mugav klapp.
See kogu
suhtlemise teema on tegelikult ilmatuma põnev, kui hakata seda etapiti
lahendama. Esimeseks etapiks suhtlemise alustamisel on ümberlülitumine ja
eelmise tegevuse lõpetamine. Ehk sealt peegeldub soov suhelda, tähelepanu
kaaslasele ja huvi tundmine. See etapp on tihti väga lühike ning ei pöörata
sellele piisavalt tähelepanu. Nimelt et kas su kaaslane tõesti on sama etapi
sama edukalt läbinud kui sina, kui tema poole pöördud? Mina oskan kohe näite
tuua, et tihti see ikka üldse pole nii! :D Näiteks mina tean, et oma
elukaaslast peab hästi õrnalt tooma ühest tegevusest teise. Tihti, kui tema
tegevus on minust tähtsam (nt mingi huvitav koht televiisoris, oluline koht
ehitamisel/remontimisel vms), siis ei saa sealt mingit ilusat ja malbet
suhtlemist tuua, kui suhtlemiskaaslane ei ole jõudnud eelmist tegevust
katkestada. Siis on täitsa reaalne oht nähvamiseks ja sealt võib saada alguse
võimalik tülipojake. Teine etapp on positiivse suhtumise loomine ehk
psühholoogilise kontakti loomine. Sinna hulka kuulub kehakeele jälgimine,
silmside jne. Jällegi – kui neid pole, mis suhtlemise jaoks mõlema/ühe partneri
jaoks olulised oleks, siis väga tõenäoliselt vähemalt üks partner lahkub
konkreetsest suhtlemisprotsessist mitte just parima tujuga. Ja siis järgmiseks
etapiks on juba teadete-mõtete edastamine ja siis kontakti lõpetamine.
Üks põhiline
koht, kus tekivad suhtlemisel probleemid on kuulamistõkete olemasolu. Ehk siis,
kui teine inimene räägib ja seletab pühendunult midagi tema elu puudutavat,
siis on reaktsioone mitmeid, näiteks võrdlemine. Kuulaja asub kohe end ja oma
olukordi teise inimese omadega võrdlema, selle asemel, et teist inimest lõpuni
kuulata ja proovida mõista. No see on päris tüüpiline ju? Sealt võib tulla ka
liig-rutakas nõuandmine, kus kaaslane tunneb end alahinnatuna. Ja siis hakkab
kuulaja juba ennast ja oma mõtteid alateadlikult õigustama. Teiseks on näiteks
mõtete lugemine, kus kuulaja arvab teadvat, mida teised
mõtlevad/tunnevad/arvavad. Tegelikult ei teata seda üldse, sest inimesed on
erinevate kogemuste-hoiakute ja kõige sellisega, seega on puht ilmvõimatu
täpselt teada, mida teine inimene mingil konkreetsel hetkel
tunneb/mõtleb/arvab. Selle juures võib veel olla nii, et kaasalse poolt räägitu
tuletab sulle meelde mõne oma isikliku kogemuse ja sellest lähtuvalt hakkad
hoopis selle peale mõtlema. Veel üks oluline aspekt on kuulamise puhul see, kui
teise inimese rääkimise ajal valmistub kuulaja juba vastama ehk siis nopib
välja mingi katkendi ning mõtleb sellele vastust. Kuigi targem oleks lõpuni
kuulata, analüüsida ja siis alles vastata. Nii võib sattuda siltide
kleepimisele, kus kaaslase kohta tehakse ennatlik järeldus veel enne, kui ta on
lõplikult ära kuulatud. Ja siis on sõelumine, kus kaaslase jutust sõelutakse
välja see osa, mis sulle endale huvi pakub. Ehk siis muud osa ei tehta
märkama-kuulma, ja kuulatakse seda mis huvipakkuv on. See on sellesmõttes kehv
lahendus, et nii pööratakse jutt teisele trajektoorile, mitte ei pühenduta ega
kuulata oma jutupartnerit. Lisaks on olemas takkakiitev kuulamine, kus on sul
sisuliselt suva, mida kaaslane räägib. Peaasi, et nö positiivsel noodil saaks kaaslase
välja pakutud teema oma lõpu, et sina saaksid oma teemast edasi rääkida.
Tulemuseks taaskord see, et kaaslast pole kuulatud.
Kuulamine ilma
kuulamistõkete esinemiseta on aktiivne-tegutsev kuulamine, mis on parim
lahendus ja aitab kaaslasel aru saada tunnetest ja tegelikest probleemidest,
aitab mõista seda mida kaaslane öelda proovib ja ühtlasi julgustab kaaslast
endast ja oma tunnetest rääkima. Lisaks – kõige tähtsam, selline kuulamine
aitab inimestel tunda seda, et neid on kuulatud. Ja olgem ausad –
kommunikatsioonis on enim ärritavam asi see, kui tajud et sind ei kuulata.
Siis on veel 5
taset kuulamisel, need tasemed on välja mõelnud selline inimene nimega Carol
Wilson ja avaldanud need raamatus „Best Practise in Performance Coaching“.
Panen need siia kirja. Päris huvitav on niisuguseid paralleele tõmmata, mis
tasemel keegi sinu elus sinuga suhtlemisel on!
1.
Inimene
ootab oma korda, et lugu ära rääkida.
a.
„Täna
peaks poodi minema“
b.
„Sõin täna lõunaks suurepärase pasta“
2.
Oma
kogemuse lisamine
a.
„Mul
kipub lõputöö venima“
b.
„Mul
on see valmis“
3.
Nõu
andmine
a.
„Mu
ülemus nõuab liiga palju“
b.
„Sa
peaksid sellest temaga rääkima“
4.
Kuulamine
ja lisaküsimine
a.
„Soovin,
et meie meeskond oleks parim Eestis“
b.
„Räägi
sellest veidi, kuidas sa seda teha plaanid?“
Ühtlasi on see
neljas tase alles esimene tase, kus kuulatakse viisil, millest on tulu rääkija
jaoks. Kuulaja ainuke eesmärk on aidata rääkijat ning eeldab kuulaja ego
allasurumist.
5.
Intuitiivne
kuulamine
a.
„Ma
tahaksin oma ettevõtet luua, aga mul pole sellega tegelemiseks aega olnud“
b.
„Kas
küsimus on ajapuuduses või on seal veel mõni takistus?“
Viies tase on
lõpuks kuulmise meistriklass, kus kuulaja kasutab oma kogemust ja intuitsiooni,
et selgitada välja mis on rääkija sõnade taga.
Novot. Nüüd siis
lõpetuseks saab jällegi mõelda, kas ja kui palju aega me üldse pühendume oma
lähedastele inimestele tegelikult nii, nagu see vajalik oleks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar